Czy wiesz, że opanowanie kilku podstawowych zasad może zmienić sposób, w jaki prowadzisz marketing swojej firmy? W dziedzinie marketingu rozróżnienie strategii od taktyki może mieć ogromne znaczenie w skutecznym dotarciu do idealnej grupy odbiorców i zaangażowaniu jej.
Obecnie istnieje wiele różnych strategii, podejść i sposobów postrzegania marketingu cyfrowego, ale praktycznie bez względu na to, jak na to spojrzysz, zawsze wraca do czterech podstawowych i naprawdę solidnych zasad, które przetrwały próbę czasu i będą równie istotne dzisiaj, jak i za 100 lat.
Podstawowe cztery zasady składają się z modelu, rynku, przekazu i mediów, więc rozpakujmy je.
Model to w zasadzie Twoja firma, Twoja oferta, Twój pakiet, Twoja obsługa, związane z tym ceny, jak oferujesz. Wszystko, co dostarczasz rynkowi.
Tutaj ważne jest, aby zaprojektować swój model i zaprojektować swój biznes wokół tego, co jest najskuteczniejsze, najbardziej dochodowe i pożądane przez rynek. Ponieważ najgorsze, co możesz zrobić, to zbudować biznes, którego absolutnie nikt nie potrzebuję.
Rynek to ludzie, którym będziesz służyć. I nie chcesz powiedzieć, że to wszyscy z pieniędzmi. Chcesz być skoncentrowany jak laser i wiedzieć dokładnie, kto uzyska najlepsze wyniki z Twojego produktu lub usługi. A także jaki rodzaj klienta na rynku najbardziej Ci się podoba. W marketingu nazywamy to idealnym awatarem lub idealną personą zakupową.
Składa się ze szczegółów demograficznych, takich jak:
Szczegółów geograficznych, takich jak:
Oraz szczegółów psychograficznych, takich jak:
Przekaz to twoja wiadomość. W tym miejscu zamierzasz wyjaśnić i połączyć się z idealnym rynkiem docelowym. Rozmawiasz bezpośrednio z nimi o ich problemach i frustracjach oraz o wyjątkowej pozycji Twojej firmy, aby pomóc im rozwiązać ich problem.
Opowiadanie historii o poprzednich klientach i ich wynikach jest niezwykle skutecznym sposobem na zrobienie tego. Podobnie jak uzyskiwanie referencji bezpośrednio od nich i przeprowadzanie studiów przypadków udowadniających, że wiesz, o czym mówisz i zrobiłeś to, co mówisz, że zamierzasz robić.
Aby to miało sens musisz tworzyć naprawdę skuteczne komunikaty. Musisz zrozumieć, kim jest twój rynek, co tak naprawdę go tworzy i co sprawia, że robią to, co robią. Tak więc odrobina badania rynku i kilka rozmów z klientami nigdy nie zaszkodzi.
Czwarta część z podstawowych zasad modelu marketingowego, dotyczy mediów. I to oznacza kierunek, w który zajmiesz się marketingiem w kanale cyfrowym, jaki zamierzasz wybrać i gdzie znajdują się twoim potencjalni klienci.
Większość firm robi to całkowicie odwrotnie.
Zaczynają od mediów, słysząc świetne rzeczy o reklamach na Facebooku, marketingu na YouTube lub zaczynają tworzyć własny podcast. Wpadają tam, zapominając o przekazie, rynku i modelu.
Nic więc dziwnego, że często ponoszą porażkę i nie udaje im się dotrzeć do idealnego klienta. Budują swój biznes i budują swój marketing na dość pobieżnych podstawach.
Dlatego jeśli przejdziesz kolejne kroki we właściwej kolejności, zaczynając od modelu (1), wchodząc na rynek (2), identyfikując przekaz (3), zanim dotrzesz do mediów (4), wybory powinny być ewidentnie jasne i krystalicznie czyste.
Powinieneś dokładnie wiedzieć, gdzie jest twój obecny idealny rynek docelowy i najbardziej aktywny online. A to umożliwi Ci udanie się tam i zignorowanie wszystkich innych alternatyw.
W rzeczywistości nie musisz robić wszystkiego i nie musisz być wszędzie. Musisz tylko być w miejscach, w których Twój idealny rynek docelowy jest obecny i aktywny. Dzięki temu zaoszczędzisz mnóstwo czasu, pieniędzy, bólu głowy i marnowania energii, odrzucając kanały, które po prostu nie przyniosą rezultatów.
Więc to była podstawowa strategia na wysokim poziomie, która polega na podejmowaniu właściwych decyzji.
Z drugiej strony taktyka polega na wykonaniu wszystkiego, o czym właśnie powiedziałem.
Taktyki marketingowe to szczegóły i wykonalne kroki lub rzeczy, które faktycznie zamierzasz wprowadzić w życie.
Tak więc strategia to model biznesowy, którego używasz, rynek, za którym będziesz podążać, komunikaty, których użyjesz przy wyborze mediów, na których zamierzasz wdrożyć swój marketing.
A potem wybierasz taktyki, określające:
Pytanie taktyczne brzmi:
Kiedy najlepiej publikować w mediach społecznościowych?
Natomiast pytanie strategiczne brzmiałoby:
Na jakiej platformie mediów społecznościowych są nasi klienci?
To jest różnica.
Dziękuje za przeczytanie.