Poradniki
Planowanie biznesowe

Dlaczego nisza jest ważna

Pozwól, że przekonam Cię dlaczego, jeśli chcesz prowadzić rentowną, zrównoważoną działalność i skalowalny biznes na dłuższą metę musisz zająć swoją niszę.

Większość początkujących przedsiębiorców popełnia duży błąd przy wyborze niszy – unika zdefiniowania swojej docelowej grupy klientów. 

Wydaje im się, że chcą służyć wszystkim i każdemu, kto tylko zapuka do ich drzwi. A ich wymówką jest to, że po prostu nie chcą nikogo wykluczać.

Ale w praktyce takie podejście prowadzi do fatalnych wyników. 

Często soloprzedsiębiorcy, którzy wchodzą w biznes edukacyjny, tworzą produkt, a następnie próbują znaleźć klientów, którzy naprawdę tego chcą. 

Właściwie dotyczy to większości firm.

Tworzą produkt lub usługę i myślą: Dobrze, rozejrzyjmy się po rynku i spróbujmy zobaczyć, kto tak naprawdę tego chce. 

Ludzie, którym się udaje, robią coś przeciwnego 

Patrzą na publiczność, patrzą na ich pragnienia, lęki, bóle i mówią, dobrze, jaki program, jaki produkt mógłbym stworzyć, który złagodzi wszystkie te bóle, lęki i pragnienia mojej grupy docelowej, a nie na odwrót? 

Bez wyboru właściwej niszy ostatecznie dzieje się tak:

  • Twoje komunikaty marketingowe są zbyt ogólne, by przemówić do konkretnej grupy klientów.  
  • Nie otrzymujesz poleceń, bo Twoi klienci nie mają poczucia wyjątkowości, które motywuje do rekomendacji Twoich usług.  
  • Biznes staje się nieskalowalny, ponieważ nie możesz stworzyć właściwej oferty, partnerstw biznesowych czy skutecznej automatyzacji bez jasnej grupy docelowej.  

Problem zaczyna się już na samym początku działań biznesowych, gdy próbujesz dotrzeć do wszystkich, tak naprawdę nie docierasz do nikogo. 

Zdarza się to każdemu, kto zaczyna.

Być może brzmi to znajomo: 

"Sprzedam swój produkt każdemu, kto tego potrzebuje." 

Stało się to z nami wszystkimi. Stało się to ze mną, kiedy zaczynałem w biznesie.

Pomagałem każdemu, kto do mnie przychodził. 

Z biegiem czasu zacząłem dostrzegać, że jako przedsiębiorca nie mam rozpędu.

Na początku łatwo skupić się na pracowaniu dla każdego, kto potrzebuje twoich usług, ale na dłuższą metę mogę ci obiecać, że to ogromny błąd.

Przykład z życia

Pracowałem kiedyś z młodym małżeństwem, które w fazie początkowych wyzwań biznesowych zajmowało się sprzedażą cyfrowych produktów edukacyjnych na temat nauki języka angielskiego.

Próbowali dotrzeć do szerokiej publiczności – od studentów po seniorów.

Niestety, ich sprzedaż stała w miejscu. 

Pracując nad wyborem niszy, zaczęliśmy analizować, komu tak naprawdę chcą najlepiej służyć, w czym się naprawdę wyróżniają i co ma największy wpływ biznesowy. Po zdefiniowaniu niszy ich komunikaty marketingowe nabrały precyzji, a automatyzacja procesów sprzedaży zaczęła wreszcie działać.

Kiedy spojrzysz w przyszłość, zrozumiesz, że szeroki cel marketingowy przeszkadza w realizacji kluczowych działań:  

  • Bez określonej niszy inni partnerzy biznesowi nie będą Cię promować, ponieważ Twoja oferta jest zbyt ogólna.  
  • Automatyzacja marketingu wymaga bardzo precyzyjnych, dopasowanych komunikatów. Bez niszy nie uda Ci się stworzyć jednego przekazu, który trafi do wszystkich.  
  • Kampanie na Facebooku, Instagramie czy Google stają się niezwykle kosztowne i mało efektywne, bo docierają do zbyt szerokiej i ogólnej grupy odbiorców.  

Dlaczego początkujący przedsiębiorcy zawodzą

Ci, którzy unikają wyboru niszy, to osoby, które widujemy na wydarzeniach networkingowych przez kilka lat.

Starają się wystartować, ale ich biznes nigdy nie nabiera rozpędu. 

Powód? 

Tworzą produkt adresowany do "wszystkich", który finalnie nie trafia do nikogo.  

Wybranie niszy pozwala uniknąć tych pułapek – pomaga tworzyć produkty, które faktycznie rozwiązują konkretne problemy. 

Automatyzacja działa skutecznie, komunikacja marketingowa jest celniejsza, a partnerzy chcą współpracować. 

"Każdy skuteczny marketing składa obietnicę.

Twoja obietnica jest bezpośrednio związana ze zmianą, jaką starasz się wprowadzić, i jest skierowana do ludzi, których chcesz zmienić.

Gdy masz jasność "dla kogo to jest", drzwi zaczynają się przed tobą otwierać."

Seth Godin

Bez niszy działanie w biznesie to walka z wiatrakami.  

Nie popełniaj tego błędu.

Zdefiniuj swoją niszę i obserwuj, jak Twój biznes znajduje jasno sprecyzowanych klientów.

Dziękuje za przeczytanie.

Udostępnij ten poradnik
Rozwój i monetyzacja

jak mogę ci pomóc?

Dostarczam cenne zasoby i spostrzeżenia, które wspierają soloprzedsiębiorców, freelancerów i twórców w wykorzystywaniu ich pełnego potencjału.
Bezpłatny poradnik
Uruchom, Rozwijaj, Monetyzuj
Odbierz dostęp do praktycznego poradnika wzrostu, w którym uczę soloprzedsiębiorców, freelancerów i twórców jak monetyzować wiedzę korzystając ze strategii nowoczesnego marketingu.
Dawka świeżej inspiracji
Pomysł na rozwój Twojego biznesu
Sprawdzona strategia marketingowa
Wczesny dostęp
Biblioteka Cyfrowego Przedsiębiorcy
Odblokuj dostęp do ponad 5000+ promptów GPT, listy zalecanych narzędzi biznesowych oraz procesów i strategii marketingowych zaprojektowanych w celu rozwoju i monetyzacji Twojego internetowego biznesu.
Baza ponad 5000+ promptów GPT
Praktyczne procesy biznesowe
Aktualizacje na całe życie
Coaching
Pracuj ze mną 1:1
Jeśli chcesz pracować ze mną 1:1, aby znaleźć swoją niszę, zwiększyć grono odbiorców i przyspieszyć swoje dochody, zarezerwuj bezpłatną sesję odkrywczą i porozmawiajmy o twoich celach.
Osobista rozmowa 1:1
Audyt dotychczasowych działań
Praktyczne wskazówki biznesowe

Subskrybuj, aby
ZWIĘKSZYĆ SWój wpływ

W każdą sobotę rano otrzymasz jedną praktyczną wskazówkę dotyczącą zwiększania liczby odbiorców i przychodów dla Twojego jednoosobowego biznesu w internecie.

Zero spamu. 100% prywatności zgodnie z moją polityką newslettera.